[vc_row full_width=”stretch_row_content_no_spaces”][vc_column][rev_slider alias=”perfection”][/vc_column][/vc_row][vc_row full_width=”stretch_row” css=”.vc_custom_1574182017400{padding-top: 25px !important;padding-bottom: 75px !important;background: #e3e2e1 url(https://frstbv.staging.wpmudev.host/wp-content/uploads/2019/11/frst-patroon-xxl.png?id=65921) !important;background-position: center !important;background-repeat: no-repeat !important;background-size: cover !important;}”][vc_column][vc_column_text el_class=”custom-h2-home”]

Kennisbank: Turbo

 

Steeds meer auto fabrikanten voorzien hun motoren van turbo’s. Een turbo heeft veel voordelen en zorgt voor meer vermogen uit een kleinere motor, een betere verbranding, minder uitstoot en minder geluid. Helaas zitten er ook nadelen aan een turbo. Zo kan er een turbogat (turbolag) ontstaan, kan er meer slijtage aan de motor ontstaan en kan de turbo voor hoge temperaturen zorgen waardoor de inlaatlucht minder zuurstof bevat. Dit resulteert is een slechtere verbranding.

Een turbogat

Een turbogat ontstaat wanneer de turbo niet genoeg druk levert. Uitlaatgassen drijven de turbo aan en als er niet genoeg energie van de uitlaatgassen komt, treedt de turbo niet in werking. Indien de turbo druk kwijtraakt moet dit weer opnieuw opgebouwd worden in de nieuwe versnelling. Dit heeft tijd nodig en op dat moment levert de turbo geen extra vermogen aan de motor en ontstaat het turbogat.

De voordelen

Gewicht: Het is doormiddel van een turbo mogelijk om met een kleinere motor hetzelfde vermogen te bereiken van een grote motor zonder turbo. Dit geeft een groot voordeel op het gewicht van de motor en daarmee ook de gewichtsverhouding van de auto. Dit zorgt voor een betere wegligging, een lager verbruik en betere prestaties.
Brandstofverbruik & uitstoot: De brandstof in een turbomotor wordt beter verbrand en daardoor vermindert de uitstoot van schadelijke stoffen. Een turbomotor biedt een gunstiger brandstofverbruik, zeker over langere afstanden.
Geluid: Een turbomotor maakt minder lawaai dan een vrij aanzuigende motor. Bovendien fungeert de turbo ook nog eens als een extra uitlaatdemper.
Vermogen: Een turbomotor heeft meer vermogen dan een gewone motor. Een turbo gebruikt de uitlaatgassen die bij een normale motor gewoon naar buiten gaan via de uitlaat om extra vermogen te creëren.
Hoogte: Een turbo motor heeft meer vermogen op hogere hoogtes omdat de ijlere lucht meer tegendruk geeft als normale lucht. De ijlere lucht zorgt bij een gewone motor juist voor minder prestaties omdat er minder zuurstof in de lucht zit en hierdoor de verbranding niet optimaal is.

De nadelen

– Turbogat: De turbo wordt aangedreven door uitlaatgassen en op het moment dat er overgeschakeld wordt is er een moment dat de turbo de druk kwijt raakt. Op dat moment levert hij geen vermogen en ontstaan er een gat in het vermogen (turbogat).
– Warmte: De turbo wordt aangedreven door uitlaatgassen en deze hebben een temperatuur van 800 graden Celsius of meer. Dit zorgt ervoor dat er meer warmte ontstaat onder de motorkap. Dit heeft nadelige gevolgen voor de lucht die de motor aanzuigt want warme lucht heeft minder zuurstof en dus een slechtere verbranding en minder vermogen.
– Belasting: Een turbomotor wordt zwaarder belast als een gewone motor. De levensduur van een turbomotor is daardoor korter dan van een gewone motor.

Onderdelen

– Lagerhuis, dit is uiterst nauwkeurig bewerkt en gehoond.
– Het turbinewiel en as. Het turbinewiel is gemaakt van inconel en kan trekspanningen weerstaan bij rotatiesnelheden van meer dan 100.000 omw/min bij een temperatuur hoger dan 800°C. Wiel en as zijn in een vacuüm (met elektronenstraal) gelast. Deze lasmethode is bijzonder nauwkeurig en geeft een nette las. De benodigde hitte voor elke las is zeer plaatselijk. De as zelf is een hoogwaardige staalsoort, inductie-gehard op de plaats van de lagers en daarna geslepen op diameter met extreme kleine toleranties in maatvoering.
– Het compressorwiel, gemaakt van een aluminiumlegering, nauwkeurig gegoten en daarna gebalanceerd.
– Het druklager is voornamelijk gemaakt van lood-brons, nauwkeurig bewerkt en gehoond
– Hoofdlagers, eveneens gemaakt van lood-brons.
– Compressordeksel, ook wel slakkenhuis genoemd, van aluminium.
– Turbinedeksel, meestal gemaakt van hoogwaardig gietstaal.
– Klemband om het turbinehuis aan het lagerhuis te bevestigen.
– Actuator, voor de bediening van de overdrukklep of variabele nozzle ring (VNT)

Onderhoud

– De motor nog even (± 30 sec.) stationair laten lopen na belasting.
– Schone en kwalitatief goede smeerolie.
– Schoon en goed werkend luchtfilter.
– Juiste tegendruk in de uitlaatleiding (denk aan een berekende sportuitlaat).
– Een goed afgesteld brandstofsysteem.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

×