Veel gestelde vragen?
Elke autofabrikant calculeert bij het afleveren van een auto een veiligheidsmarge. In Europa zijn omstandigheden ten aanzien van brandstof-, oliekwaliteit en onderhoudsinterval goed te noemen. Dit geeft chiptuning organisaties de mogelijkheid om iets van de veiligheidsmarge te benutten zonder schade aan de motor te richten.
Een chiptuning is volledig veilig als het is uitgevoerd door een specialist en gedaan binnen juiste tolleranties. Motoren tegenwoordig zijn een massaproduct met veel over capaciteit en van deze capaciteit maken we gebruik.
Een auto kan tuning altijd blijven rijden op de door de fabriek voorgeschreven brandstof, echter raden wij klanten altijd aan premium brandstof te tanken dit is beter voor het resultaat en zeker voor behoud van de motor.
Een chiptuning kan schadelijk zijn als een tuning niet gelogd word en gecontroleerd op juiste waardes waardoor uw auto buiten de veilige toleranties komt. Een specialist zorgt ervoor dat dit niet gebeurd.
Een chiptuning is het waard uit te laten voeren als het het rendement oplevert waar u naar opzoek bent.
Een chiptuning duurt gemiddel 1 tot 2 uur. Dit kan zo snel omdat de ontwikkeling al word gedaan voordat het word aangeboden.
Chiptuning is een term die gebruikt wordt voor het proces van motormanagement optimalisatie van personenauto’s. Het doel van motormanagement optimalisatie is om de motor krachtiger, zuiniger, soepeler en sneller te maken.
Een chiptuning levert meer rendament uit uw motor, Dit voelt u terug in meer vermogen en trekkracht (koppel), meer souplesse en lager verbruik.
Wij geven garantie op het goed werken van de nieuwe software, gratis nieuwe software wanneer uw auto een update heeft gehad, gratis origineel zetten voor bijvoorbeeld verkoop van uw auto, dit alles zolang u eigenaar van uw auto blijft.
Bij FRST is ons doel is uw auto beter af te stellen. Wij programmeren de originele computer met verbeterde software, waardoor componenten als motor, turbo/compressor, injectiesysteem en nokkenasverstelling beter op elkaar worden afgestemd. Bij chiptuning worden vaak toleranties overschreden waardoor het vermogen van een auto wordt verhoogd. Door deze overschrijding lever je in op betrouwbaarheid en levensduur, iets wat wij bij FRST absoluut niet willen.
Elke auto is anders omdat elk onderdeel van uw auto doormiddel van massa productie wordt gefabriceerd. Hierdoor ontstaan verschillen tussen auto’s en schrijft de fabrikant een veilige software met zeer grote toleranties die altijd werkt. Wij bekijken elke auto afzonderlijk en ontwikkelen hier de software voor waardoor wij tot het beste resultaat kunnen komen, dit noemen wij ‘de perfecte afstelling’.
Een auto die zuiniger is geworden, een auto die duurzamer is geworden, een auto die beter op het gaspedaal is gaan reageren, een auto die soepeler is gaan rijden, een auto waar u meer één mee bent geworden.
Een externe ECU ook wel powerbox genoemd, is een losse computer die tussen uw auto en originele computer wordt gekoppeld. Deze losse computer gaat waardes manipuleren en deze doorsturen naar uw originele computer. Uw originele computer wordt bedrogen met foutieve waardes waardoor de auto nooit optimaal kan rijden en vaak storingen geeft. Met deze methode wordt er geen rekening meer gehouden met de toleranties die de fabrikant opgeeft, waardoor je in gaat leveren op betrouwbaarheid en levensduur. Bij FRST werken wij niet met externe ECU’s, wij programmeren alleen de originele ECU van uw auto.
De fabrieksgarantie vervalt maar om deze zorg weg te nemen hebben wij een garantieplan opgesteld van 1 of 2 jaar. Omdat wij bij FRST alles perfect willen doen nemen wij niet alleen de garantie over van de motor maar van de gehele auto, dat is vergelijkbaar met de fabrieksgarantie wanneer uw auto nieuw zou zijn. Dit zeer complete garantieplan is opgesteld in samenwerking met een verzekeringspartner, deze geeft een dekking door heel Europa.
Heeft het invloed op de verzekering?
Hier gebeurt niets mee, bij het verzekeren van uw auto verzekerd u uw auto tegen diefstal en schade doormiddel van het betalen van de premie. Deze premie wordt berekend aan de hand van de (nieuw) waarde uw auto, type auto en leeftijd van de bestuurder en dus niet op vermogen.
Veranderd de wegenbelasting?
Hier gebeurt niets mee, als u op de site van belastingdienst kijkt, ziet u dat de wegenbelasting gebaseerd wordt op type voertuig, type brandstof, gewicht en in welke provincie u woont. Vermogen wordt niet in de berekening meegenomen.