Swirl Flaps verwijderen

Swirl flaps zijn kleine vlinderkleppen op het inlaatspruitstuk vlak voor de inlaatpoorten van de cilinderkop. De meeste moderne dieselmotoren zijn voorzien van swirl flaps.

Wat doen swirl flaps?
Swirl flaps zorgen dat de lucht die de cilinder binnenkomt voldoende turbulent is voor een goede vermenging van brandstof en lucht, ook bij lage motorsnelheden. Dit helpt bij het verminderen van bepaalde toxische emissies en kan ook het vermogen en het koppel van het lage toerenbereik verbeteren.

Let op! Wij bieden aanvullende opties aan bij een ECU-upgrade van uw voertuig. Niet elke aanvullende optie is mogelijk bij elk voertuig. Wij kunnen de aanvullende optie pas garanderen op het moment dat wij het voertuig in de werkplaats hebben en bezig zijn met de aanpassingen in het motormanagementsysteem.

Hoe werken de swirl flaps?
De positie van de swirl flaps wordt afgesteld door een elektrisch of vacuümgestuurd servo-mechanisme dat onder controle staat van het motormanagementsysteem. Meestal worden de wervelkleppen gesloten bij een stationair toerental, waardoor er extra turbulentie in de inlaat ontstaat. Naarmate het motortoerental toeneemt, worden de swirl flaps geleidelijk geopend totdat ze met ongeveer 2000 tpm parallel lopen met de luchtstroom en vrijwel geen weerstand bieden.

Nadelen swirl flaps?
Een probleem met de wervelkleppen is vervuiling door de uitlaatgassen die teerachtige afzettingen achterlaten op de wervelkleppen. Naarmate de tijd vordert, kunnen de wervelkleppen in één positie beginnen te plakken en dit heeft gevolgen op de prestaties van de motor. Een ernstiger probleem is dat de wervelkleppen, of hun bevestigingen, afbreken. Gezien de aard en het ontwerp van de wervelkleppen, als ze breken of barsten, worden eventuele metaalfragmenten direct in de motor aangezogen en vanwege de kleine spelingen in een dieselmotor zal dit bijna altijd grote motorschade veroorzaken.

Swirl flaps verwijderen?
Wanneer de swirl flaps verwijderd worden heeft u geen last meer van eventuele vervolg schade. Echter kunt u wel een zeer lichte daling van de prestaties van de auto merken bij lage toerentallen (met name vóór 2000 toeren / min). Ook kunnen de emissies van uw auto licht stijgen. Beiden wijzigingen zijn echter zo verwaarloosbaar dat u nauwelijks of niet enig verschil merkt.

Echter raden wij het af om de swirl flaps te verwijderen vanwege de nadelen en beperkte voordelen. De mogelijkheid bestaat dat het verwijderen van de swirl flaps in de toekomst een APK afkeur punt kan worden. Wilt u toch de swirl flaps verwijderen?  Dan kunnen wij dit uitprogrammeren in het motormanagement systeem.

Let op! Wij bieden aanvullende opties aan bij een ECU-upgrade van uw voertuig. Niet elke aanvullende optie is mogelijk bij elk voertuig. Wij kunnen de aanvullende optie pas garanderen op het moment dat wij het voertuig in de werkplaats hebben en bezig zijn met de aanpassingen in het motormanagementsysteem.